Adakah Sekarang (2024) Waktu Terbaik Untuk Jual Emas?

1 Dinar ni sekarang, harganya RM1400. Saya beli tahun lepas baru sekitar RM1200. Adakah saya jual emas ni sebab dah untung?

Tak! Tapi saya tambah lagi simpanan emas saya. Sebab, kalau tukar 1 Dinar emas ni kepada duit (jual emas), ibarat saya downgrade aset saya.

Waktu Terbaik Untuk Jual Emas

Sekarang harga emas antara yang tinggi. Dan sudah pasti, setiap masa kita akan rasa harga emas sentiasa mahal.

Saya tak akan jual emas kecuali 3 perkara :

(1) Benteng Duit Terakhir Saya

Jika cash saya dah habis, cuma emas sajalah harta yang saya ada untuk teruskan kehidupan. Waktu ini saya jual emas.

" Mana mungkin terjadi kalau kita ada ada gaji, orang bisnes mungkin ada risiko". Anda yakin?

Kita tengok waktu Covid 19 pada tahun 2020 dan 2021? Apa terjadi kepada dunia? Ramai yang hilang pekerjaan.

Siapa ada tabungan emas, dia lebih selamat dari sudut kewangan.

(2) Capai Target Dalam Menabung

Dah menabung emas sampai ada 100g? Boleh tukar emas kepada aset seperti hartanah. 100g tu cukup untuk deposit beli rumah yang berharga sekitar RM300k.

Menabung sampai boleh pergi haji dan umrah. Ada 10 Dinar dua keping. Jual emas sampai boleh tunaikan ibadah.

Nak menabung dalam bentuk cash susah nak lekat dalam tabung. Jadi, gunakan platform akaun emas GAP untuk menabung emas 999 dengan lebih mudah.

(3) Situasi Ekstrem

Mungkin ni susah nak berlaku kepada kita. Tapi tidak mustahil. Saya bagi contoh seperti apa yang berlaku dekat negara Palestin, Isreal, Ukrain dan Russia.

Siapa yang ada berbidang tanah sekali pun. Berpuluh biji rumah sekali pun. Rakyat mereka terpaksa lari bawak diri dan keluarga untuk mulakan kehidupan baru di negara lain. 

Jadi, waktu ni boleh gunakan emas sebagai modal untuk mulakan kehidupan baru di negara yang lain.

Cash negara yang bergolak seperti ini agak susah nak laku!

Hafiz
Kota Bharu
1 Januari 2024

Artikel Berkaitan

Kelebihan beli emas Public Gold berbanding Maybank MIGA i

Kelebihan beli emas Public Gold berbanding emas Maybank adalah…? Sejujurnya, saya tidak tahu banyak perkara tentang emas Maybank MIGA i, tapi untuk artikel kali ini, saya akan berkongsi, apa kelebihan jika anda menabung emas Public Gold berbanding bank. Tak kesah bank mana. Tapi saya percaya, 5 kelebihan ni anda tidak akan dapat seperti apa yang anda dapat

Read More

Jangan Beli Goldbar Dinar Di Kedai Emas

Jangan beli goldbar atau dinar di kedai emas. Kenapa?  Bukan sebab saya dealer Public Gold. Tapi kalau kalian tak nak rugi, boleh baca artikel yang saya share ni sampai habis. Saya pernah ternampak satu posting di facebook tentang beli emas dari tahun 2018 masih tak untung-untung. Dan pemilik facebook tersebut claim semua ejen emas adalah scam,

Read More

Siapa ada cash RM100K dalam bank? Selamatkan cepat-cepat.

Tak pernah habis. Setiap tahun ada saja isu tentang kenaikan harga barang. Malah sekarang,  bukan lagi setiap tahun, tapi hampir 2-3 bulan sekali. Mesti dengar lagi berita tentang ini. Dulu RM100, cukup belanja barang dapur penuh satu troly. Harini, kalau RM100, dapat satu plastik kecil sahaja. Siapa ada cash RM100k, RM200k atau RM1juta? Artikel ini untuk anda.

Read More

ASB dan Emas Untuk Tahun 2023. Yang mana lebih untung?

Selepas ASB mengumumkan pengagihan keuntungan sebanyak 5.25% tempoh hari, ramai yang telah berkira-kira untuk tukarkan sebahagan keuntungan dividen ASB kepada emas. Dan tak kurang juga yang masih buat perbandingan antara ASB dan emas, mana yang lebih baik untuk tahun 2023. Dalam tempoh setahun. Sebenarnya, perbandingan antara ASB dan emas untuk tempoh setahun adalah satu perbandingan berat sebelah.

Read More

Untung Saham, Tukar Kepada Emas

Encik S, nak tukarkan keuntungan saham sekitar RM70,000 kepada bentuk emas fizikal. Katanya nak secure duit tersebut dalam bentuk aset yang lebih stabil, di zaman ekonomi yang tak menentu sekarang. Itulah cari betul sebenarnya untuk manfaatkan alat kewangan. Emas, saham, wang kertas, ada fungsinya sendiri.Tukarkan Keuntungan Kepada EmasHari ini, ramai yang dah celik emas. Tahu fungsi emas

Read More

Pelaburan Emas Digital Yang Anda Kena Faham

Pelaburan emas syarikat itu ok tak? Pelaburan emas syarikat ini ok tak? Mana yang untung? Beli emas digital atau fizikal? Ini antara soalan yang sering di tanya bagi yang baru nak belajar dan korek ilmu tentang emas. Saya percaya, emas ni banyak selok beloknya, masing-masing ejen atau dealer nak promot produk masing- masing atas nama emas.Emas Digital

Read More